시험 문제 은행/비행이론

객관식 4지선다형, 5문항(2021.05.21)

나래훈 2021. 5. 21. 13:33
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교통안전공단 비행이론 학과시험 형식

 

 

1. SPIN에서 회복하기 위해 기수를 들 때 어느정도의 하중으로 당겨야하는가?

1) 1G

2) 1.5G

3) 2.5G

4) 4G

 
2. 비행중 지면효과(GROUND EFFECT)가 가장 크게 나타나게 되는 시점은?

1) 지면과 가장 가까워질 수 있는 높이에서 속도가 적을 때 
2) 지면과 가장 가까워질 수 있는 높이에서 속도가 많을 때
3) 지면으로부터 WING SPAN의 절반(1/2) 높이에서 속도가 적을 때
4) 지면으로부터 WING SPAN의 높이에서 속도가 많을 때

 

 

3. 제작사에서 비행기의 성능을 지정할 때 사용하는 속도로서, 비행교범에서 실속 속도 등을 나타내는 속도는?

1) IAS

2) EAS

3) GS

4) TAS


4. 최대활공속도(BEST GLIDE SPEED)에 관한 내용으로 옳은 것은?

1) 최대활공속도보다 높은 속도에서는 강하률(rate of descent)이 감소한다.
2) 최대활공속도는 항공기의 무게가 증가할 수록 같이 증가한다.
3) 최대활공속도는 항공기의 무게와 관계없이 항상 일정하다.

4) 최대활공속도를 유지할때 항공기의 무게는 활공각(glide angle)에 영향을 준다.


5. 정속 프로펠러 사용시 엔진 실린더 부위에 과부하(overstress)를 감소를 위한 절차 중 맞는 것은?

1) PWR를 증가시 RPM보다 다기관 압력(manifold pressure)을 먼저 증가 시킨다.
2) PWR를 감소시 RPM보다 다기관 압력(manifold pressure)을 먼저 감소 시킨다.
3) PWR를 증가 및 감소시 항상 다기관 압력(manifold pressure)보다 RPM을 먼저 조절한다.
4) PWR를 증가 및 감소시 항상 RPM보다 다기관 압력(manifold pressure)을 먼저 조절한다.

 


 

정답 및 해설

  


1. 답: 3)

 

*  Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge, FAA-H-8083-25B,  Chapter 5: Aerodynamics of Flight (p5-36)

 

- Spins
Since spin recoveries are usually effected with the nose much lower than is common in stall recoveries, higher airspeeds and consequently higher load factors are to be expected. The load factor in a proper spin recovery usually is found to be about 2.5 Gs.


2. 답: 1)


* Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge, FAA-H-8083-25B,  Chapter 5: Aerodynamics of Flight (p5-11)

 

- Ground Effect

At high angles of attack, the amount of induced drag is high; since this corresponds to lower airspeeds in actual flight, it can be said that induced drag predominates at low speed. However, the reduction of the wingtip vortices due to ground effect alters the spanwise lift distribution and reduces the induced AOA and induced drag. Therefore, the wing will require a lower AOA in ground effect to produce the same CL. If a constant AOA is maintained, an increase in CL results. → 유도항력은 속도가 낮을 때 현저하게 나타나는데 지면효과는 그런 유도항력을 감소시켜 준다는 뜻. 다시말해 지면효과는 속도가 낮을 때 영향력이 커짐.

 

In order for ground effect to be of significant magnitude, the wing must be quite close to the ground. One of the direct results of ground effect is the variation of induced drag with wing height above the ground at a constant CL. When the wing is at a height equal to its span, the reduction in induced drag is only 1.4 percent. However, when the wing is at a height equal to one-fourth its span, the reduction in induced drag is 23.5 percent and, when the wing is at a height equal to one-tenth its span, the reduction in induced drag is 47.6 percent. Thus, a large reduction in induced drag takes place only when the wing is very close to the ground. → 지면과 가까워질수록 지면효과에 의해 유도항력이 감소함. 다시말해 지면효과는 지면과 가까워질수록 영향력이 커짐.


3. 답: 1)

 

* Airplane Flying Handbook, FAA-H-8083-3B, Glossary

 

-Indicated  airspeed  (IAS).

The direct instrument reading obtained from the airspeed indicator, uncorrected for variations in atmospheric density, installation error, or instrument error. Manufacturers use this airspeed as the basis for determining airplane performance. Takeoff, landing, and stall speeds listed in the AFM or POH are indicated airspeeds and do not normally vary with altitude or temperature.


4. 답: 2)

 

최대활공속도(BEST GLIDE SPEED)는 양항비가 최대(L/D MAX)가 되는 속도이다. 양항비가 최대가 되는 속도는 유도항력과 유해항력이 같아지는 지점의 속도인데, 무게가 증가할수록 유도항력이 증가하게 되므로 아래 그래프처럼 최대활공속도는 항공기의 무게에 따라서 증가하게 된다.

 

- 오답 체크

1) 속도가 최대활공속도보다 빨라지면 활공각이 증가하고 강하율이 증가한다.

4) 활공각은 무게의 영향을 받지 않는다. 아래 유도과정에서 알 수 있듯이 오직 양항비의 크기에 영향을 받는다.

강하하는 비행기의 중력(=무게, W)과 양력(L)의 관계:
Wcos(활공각) = L

강하하는 비행기의 중력(=무게, W)과 항력(D)의 관계:
Wsin(활공각) = D

Wcos(활공각) / Wsin(활공각) = L / D
∴ cot(활공각) = L / D

또한 무게가 증가하면 유도항력이 증가하나, 양력도 같이 증가하기 때문에 양항비 최대값은 항상 일정하다. 따라서 최대 활공속도로 활공할 때 활공각은 무게와 상관없이 항상 일정하다.


5. 답: 2)

 

* Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge, FAA-H-8083-25B, Chapter 7: Aircraft Systems (p7-6)

 

-Adjustable-Pitch Propeller

For any given rpm, there is a manifold pressure that should not be exceeded. If manifold pressure is excessive for a given rpm, the pressure within the cylinders could be exceeded, placing undue stress on the cylinders. If repeated too frequently, this stress can weaken the cylinder components and eventually cause engine failure. A pilot can avoid conditions that overstress the cylinders by being constantly aware of the rpm, especially when increasing the manifold pressure. Consult the manufacturer’s recommendations for power settings of a particular engine to maintain the proper relationship between manifold pressure and rpm. When both manifold pressure and rpm need to be changed, avoid engine overstress by making power adjustments in the proper order:

  • When power settings are being decreased, reduce manifold pressure before reducing rpm. If rpm is reduced before manifold pressure, manifold pressure automatically increases, possibly exceeding the manufacturer’s tolerances.
  • When power settings are being increased, reverse the order - increase rpm first, then manifold pressure.
  • To prevent damage to radial engines, minimize operating time at maximum rpm and manifold pressure, and avoid operation at maximum rpm and low manifold pressure.

끝.

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