시험 문제 은행/비행이론

객관식 4지선다형, 5문항(2021.05.17)

나래훈 2021. 5. 17. 15:05
728x90

 

교통안전공단 비행이론 학과시험 형식

 

 

1. DOWN-ELEVATOR(기수 하강) 조종불능(LOSS OF CONTROL)시 자세조종을 위한 적절한 조치로 적절한 것은?

 

1) 상당한 양의 기수 하강 트림(nosedown trim)을 사용한 후 조종간을 적절히 당겨 자세를 유지한다.

2) 상당한 양의 기수 상승 트림(nose-up trim)을 사용한 후 조종간을 적절히 당겨 자세를 유지한다.

3) 기수를 하강하게 하려면 조종간을 당겨야하고, 반대로 기수를 상승하게 하려면 조종간을 눌러주어야 한다.

4) 착륙을 위한 플레어(flare)를 하기 위해서는 조종간을 누르는 압력을 풀어줘야 한다.

 

 

2. 공이 회전하면서 날아갈때 공의 주변에서 발생하는 공기흐름(upwash, downwash)을 가장 잘 설명하는 원리는?

 

1) 관성 모멘트(Moment of inertia)의 원리

2) 마그누스 효과(Magnus effect)

3) 베르누이 원리(Bernoulli's principle)

4) 작용과 반작용의 법칙(law of action and reaction)

 

 

3. 직진수평비행시 PITOT SYSTEM에서  RAM AIR HOLE과 DRAIN HOLE이 모두 막혔을때 나타나는 현상은?

 

1) 속도와 관계없이 속도계가 0을 지시하게 된다.
2) 고도가 변해도 고도계는 막히기 직전의 고도를 계속 지시하게 된다.
3) 속도가 변해도 속도계는 막히기 직전의 속도를 계속 지시하게 된다.
4) 고도가 변해도 속도계는 막히기 직전의 속도를 계속 지시하게 된다.

 

 

4. 단발 프로펠러 TAIL-WHEEL 비행기가 이륙 중 기수를 내려 TAIL GEAR를 들때 좌로 틀어지는 현상의 원인은?

 

1) 나선후류 영향(Corkscrew effect, Spiraling slipstream)

2) 비대칭 하중(Asymmetric loading, P-factor)

3) 토크 반작용(Torque reaction)

4) 자이로 선행성(Gyroscopic precession)

 

 

5. 비대칭형 에어포일(ASYMMETRICAL AIRFOIL) 날개에서 받음각(ANGEL OF ATTACK)이 0 일 때 현상으로 맞는 것은?

 

1) 에어포일 상면의 압력이 하면의 압력보다 낮다.

2) 에어포일 상면과 하면의 압력이 동일하다.

3) 유해항력(Parasitic drag)이 없다.

4) 유도항력(Induced drag)이 없다.

 

 


 

정답 및 해설


1. 답: 1)

 

* Airplane Flying Handbook, FAA-H-8083-3B, Chapter 17: Emergency Procedures

 

- Loss of Elevator Control

When experiencing a loss of up-elevator control, the pilot can retain pitch control by:

  • Applying considerable nose-up trim
  • Pushing the control yoke forward to attain and maintain desired attitude
  • Increasing forward pressure to lower the nose and relaxing forward pressure to raise the nose
  • Releasing forward pressure to flare for landing

When experiencing a loss of down-elevator control, the pilot can retain pitch control by:

  • Applying considerable nosedown trim
  • Pulling the control yoke aft to attain and maintain attitude
  • Releasing back pressure to lower the nose and increasing back pressure to raise the nose
  • Increasing back pressure to flare for landing

2. 답: 2)

 

암튼 2번임.


3. 답: 3)

 

* Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge, FAA-H-8083-25B, Chapter 8: Flight Instruments

 

- Blocked Pitot System

If both the pitot tube opening and the drain hole should become clogged simultaneously, then the pressure in the pitot tube is trapped. No change is noted on the airspeed indication should the airspeed increase or decrease. If the static port is unblocked and the aircraft should change altitude, then a change is noted on the ASI. The change is not related to a change in airspeed but a change in static pressure. The total pressure in the pitot tube does not change due to the blockage; however, the static pressure will change.


 4. 답: 4)

 

* Airplane Flying Handbook, FAA-H-8083-3B, Chapter 13: Transition to Tailwheel Airplanes

 

- Normal Takeoff Roll

It is important to note that nose-down pitch movement produces left yaw, the result of gyroscopic precession created by the propeller. The amount of force created by this precession is directly related to the rate the propeller axis is tilted when the tail is raised, so it is best to avoid an abrupt pitch change. Whether smooth or abrupt, the need to react to this yaw with rudder inputs emphasizes the increased directional demands common to tailwheel airplanes, a demand likely to be unanticipated by pilots transitioning from nosewheel models.


5. 답: 1)

 

* AOPA: Build and test airfoils

"Cambered airfoils create lift at zero angle of attack"

 

* Wikipedia: Airfoil

"Most foil shapes require a positive angle of attack to generate lift, but cambered airfoils can generate lift at zero angle of attack"
"Asymmetric airfoils can generate lift at zero angle of attack"

 

* MIT edu, 13.021 – Marine Hydrodynamics Lecture 24C – Lifting Surfaces

"Notice that even in a viscous flow, a symmetrical foil at a zero angle of attack will not produce lift. Circulation (and therefore lift) is generated when an asymmetry is introduced, either by introducing a camber or an angle of attack." 

 

728x90